Цькування, також булінг (від англ. bullying — залякування, цькування, задирання) — різновид насильства; навмисне, що не носить характеру самозахисту і не є санкціонованним нормативно-правовими актами держави, довготривале (повторюване) фізичне чи психологічне насильство з боку індивіда чи групи, які мають певні переваги (фізичні, психологічні, адміністративні тощо) стосовно індивіда, і що відбувається переважно в організованих колективах з певною особистою метою (наприклад, бажання заслужити авторитет у бажаних осіб)
ЗАКОНОДАВСТВО
СКЛАД КОМІСІЇ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ НА БУЛІНГ У ШКОЛІ (2023)
- Шевченко Валерій Михайлович, директор школи (постійно)
- Гончаренко Ганна Володимирівна, заступниця директора з виховної роботи (постійно)
- Василенко Ганна Іванівна, заступниця директора з навчально-виховної роботи (за посадою)
- Фартушна Анжеліна Олегівна, заступниця директора з навчально-виховної роботи (за посадою)
- класний керівник класу, де трапилася подія, що кваліфікується як булінг (за часом події)
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ. СИСТЕМНИЙ ПІДХІД (ЛІСОЙВАН А.В.)
Інтерактивне заняття для учнів та учениць 2-4-их класів «Стоп булінг», вправи з якого можуть використовувати вчителі, психологи, батьки, соціальні педагоги з метою навчити дітей: розпізнавати ситуації булінгу, запобігти ситуаціям боулінгу; опрацювати правила, які допомагають діяти у разі булінгу, вирішувати конфлікти мирним шляхом, формувати розуміння булінгу як прояву насильства.
Загальна тривалість: 35-45 хв.
Обладнання та необхідні матеріали: клубок ниток, малюнки смайлів, з одного боку жовтий, з іншого червоний; серця вирізані з паперу, капелюх.
План заняття
1. Вправа «Клубок»
2. Гра «Лото»
3. Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір»
4. Вправа «Рука допомоги»
5. Заключна вправа «Відкриваємо серце одне одному»
Хід проведення:
1. Вправа «Клубок»
Мета: навчити взаємній повазі та позитивному ставленню одне до одного, сприяти формуванню цілісного колективу.
Час: 6 хв. Необхідні матеріали: клубок ниток.
Завдання: Діти стоять в колі. Клубок треба перекинути гравцю навпроти, не випускаючи нитку зі своїх рук (продемонструвати), назвати своє ім’я та сказати добре слово.
Запитання для обговорення:
– Чи було вам приємно, коли вам казали добрі слова? Чому?
– На вашу думку, що відчуває людина, яку постійно ображають, принижують?
Коли дитину постійно (систематично) цькують, принижують, таке явище називають «булінг» (від англ. bully – задирака, грубіян). Булінг – це прояв насильства, його може зазнати будь-яка дитина, але жодна не заслуговує на таке ставлення! І сьогодні ми розглянемо як протистояти булінгу.
Чи знаєте ви, як розпізнати булінг?
Булінг має такі прояви:
а) фізичний: систематичні штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.
б) економічний: систематичне пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
в) психологічний: систематичні принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
г) кібербулінг: систематичне приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).
2. Гра «Лото»
Мета: навчити розпізнавати булінг.
Час: 15 хв.
Необхідні матеріали: смайли, з одного боку жовтий, з іншого червоний, картки з ситуаціями.
Завдання: А зараз ми пограємо у гру «Лото» і навчимося відрізняти булінг від непорозумінь. У кожного/кожної з вас є смайл, з одного боку жовтий, з іншого – червоний. Я буду зачитувати ситуації. Вам необхідно визначити: якщо це булінг, то показуєте червоний смайл, якщо непорозуміння, то жовтий.
Ситуації для гри:
1. Один з учнів поплескав по спині, вкотре причепивши листок з написом «Я —заучка».
2. Старшокласниця майже щодня біля їдальні відбирає в тебе гроші.
3. Друг намалював твій портрет і каже: «Дивись яка гарнюня». Тобі неприємно.
4. Ви з подругою йдете до класу. «Поспіши, копушо, бо запізнимось!»
5. Однокласник, дивлячись на твої штани, каже: «Де ти їх знайшла, на звалищі?». І так кожного дня.
6. Ти кумедно танцюєш, щоб розсмішити друзів. Вони сміються. Тобі теж смішно.
7. Ти обідаєш в шкільній їдальні. Підходить однокласниця і каже: «Тобі краще не їсти, товстун». Всі сміються.
8. Ти почала носити окуляри. Однокласник постійно дражнють: «Тепер ти чотириока!». Ти почуваєшся ображеною.
9. До тебе постійно підходить інша учениця і вимагає зробити щось, що тобі не подобається.
10. Після сварки інший учень вимагає, щоб ти залишився після уроків «розібратися у стосунках».
11. Однокласниця постійно забирає твої речі. Тебе це обурює.
3. Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір»
Мета: розглянути прояви булінгу та його види, формувати поведінку під час булінгу та як його уникати.
Час: 10 хв.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор. Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір».
Запитання для обговорення:
– Як почувався папірець, коли вперше прийшов до школи?
– Що він відчув, коли зустрів інші папірці?
– Як його зустріли інші папірці?
– Хто допоміг папірцю?
– Що зробили ножиці?
– Як поводились з камінчиком?
– Хто допоміг камінчику?
– Як ви думаєте, що відчував камінчик?
– Чому важливо захищати/допомагати іншим?
– Як в цієї історії проявляється булінг?
Який висновок можна зробити з цієї історії? Підтримка та взаємодія дуже важливі для людини, яка зазнає булінгу. Головне правило – не залишатися байдужим.
4. Вправа «Рука допомоги»
Мета: ознайомити учнів та учениць з рекомендаціями для тих, хто потерпає від булінгу.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: заздалегідь підготовленні долоньки, вирізані із паперу.
Завдання: Допомогти дитині яка страждає від булінгу дуже просто – не підтримувати агресора чи агресорку. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, покажи свою підтримку, допоможи вийти з цієї ситуації. Зараз ми з вами попрацюємо в групах. Перед вами лежать долоньки, потрібно написати на долоньках способи боротьби з булінгом, які ви можете
запропонувати. Потім ваші варіанти ми обговоримо. Ведучий / ведуча коментує відповіді учнів та учениць. Та опрацьовує рекомендації для тих, хто страждає від булінгу та до кого можна в такий ситуації звернутись.
Рекомендації для тих, хто страждає від булінгу:
Це не твоя провина! Є багато причин, чому агресор або агресорка роблять це.Тому не переставай вірити в себе! Напиши на аркуші свої найкращі якості. Прочитай. Це ти!
Знайди тих, з ким тобі комфортно спілкуватися. Нехай біля тебе буде більше людей зі спільними інтересами.
Звернися за допомогою до дорослих, яким довіряєш. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими, близькими людьми.
Зателефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію» за номером 0-800-500-225 (безкоштовно з будь-якого номеру України) або 116 111 (безкоштовно з мобільних), тебе обов’язково вислухають та допоможуть!
До кого звертатися у разі булінгу? За допомогою можеш звернутися:
до поліції за номером «102»;
Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
дільничного офіцера поліції поліції;
шкільного офіцера поліції поліції;
служби у справах дітей;
працівників ювенальної превенції;
медичного закладу/медичного працівника;
громадських організацій, які працюють в сфері захисту прав та інтересів дітей.
5. Заключна вправа «Відкриваємо серце одне одному».
Мета: підбити підсумки заняття та обмінятись враженнями, створити позитивний настрій.
Час: 7 хв.
Необхідні матеріали: серця вирізані з паперу, капелюх.
Завдання:
Зараз ви всі отримаєте сердечко, на якому маєте написати своє ім’я та яскраву позитивну рису свого характеру. Потім складаємо паперові серця в капелюх. По черзі потрібно дістати з капелюха серця, зачитати та віддати їх господарю чи господині.
Джерела:
1. Андрєєнкова В.Л., Левченко К.Б., Лунченко Н.В., Матвійчук М. М. – Комплектосвітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К.: – 2018. – 143 с.
2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа): – К.: Видавництво «Алатон», 2016. – 232, с.26-33, с.186.
3. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна школа): – К.: Видавництво «Алатон», 2016. –376, с.102-103, с. 262-265.
4. Запобігання та протидія насильству. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ. – Київ, 2018.
КРУГЛИЙ СТІЛ “СТОП! БУЛІНГ” (2018)